به گزارش روابط عمومی سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری مشهد، "حسین اکبری" اظهار کرد: یکی از مهمترین مسائلی که هر نهاد متولی امور در رابطه با دستیابی به اهداف مورد نظر خود با آن روبهرو میشود، ارزیابی کیفیت خدمات خود به مخاطبین است؛ لذا ارزیابی اقدامات نوروزی شهرداری مشهد در راستای ارائه خدمات مناسب به شهروندان و مد نظر قرار دادن آن برای برنامهریزیهای آتی، اهمیت و ضرورت فوق العادهای دارد.
وی ادامه داد: در همین راستا پژوهشکده زیارت و گردشگری دانشگاه فردوسی مشهد در مقام یک نهاد پژوهشی، اقدام به بررسی عملکرد شهرداری مشهد در استقبال از بهار ۱۴۰۱ از دیدگاه زائرین کرده و در بازه زمانی ۲۸ اسفندماه سال گذشته الی ۹ فروردینماه، پیمایشی با هزار و صد زائر با هدف ارزیابی عملکرد و سنجش رضایت زائران در نوروز انجام داده است.
مدیر گروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده زیارت و گردشگری دانشگاه فردوسی مشهد در ارتباط با ویژگیهای زائران مورد پرسش، توضیح داد: 50.5 درصد زائران مورد پرسش مرد و 49.5 درصد آن زن بودند، 61.5 درصد کمتر از 40 سال سن و 34 درصد آنان تحصیلات دانشگاهی داشتند.
اکبری ادامه داد: 49.75 درصد از این افراد در شهرستانها زندگی میکردند، 47.35 در مراکز استانها و 2.9 درصد نیز از روستاها به شهر مشهد آمده بودند، 50 درصد این افراد نیز با خودروی شخصی، 23 درصد اتوبوس، 19 درصد قطار، 6 درصد با هواپیما و دو درصد با وانتبار، کامیون و... به مشهد مشرف شدهاند.
وی افزود: به ترتیب یازده و 20 درصد از کل زائران از ایستگاههای استقبال و دکههای راهنمای زائر استفاده کردهاند که بر اساس نتایج بهدست آمده، 84.5 درصد از کسانی که به ایستگاههای استقبال از زائرین مراجعه کردهاند و 91.2 درصد از کسانی که به دکههای راهنمای زائر مراجعه کردهاند دارای رضایت متوسط و زیاد بودهاند.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد در استقبال از بهار 1401 درباره طرحهای هنری استقبال از بهار، عنوان کرد: گلهای بولوارها و میادین با کسب 55 درصد نظر مردمی بیشترین میزان توجه مردم را به خود جلب کرده و در رتبههای بعد نقاشی روی دیوارها و مجسمههای گل ساخته با 25.7 و 23.8 درصد قرار گرفتهاند که در مجموع بر اساس نتایج مطالعه 73.6 درصد طرحها را در حد متوسط و زیادی، زیبا و جذاب دانستهاند.
اکبری گفت: 81.7 درصد از زائران مورد پرسش، میزان اثربخشی طرحهای هنری بر زیبایی شهر و 79.1 درصد تاثیر این المانها را برای ایجاد حس شادی و نشاط زیاد و متوسط برشمردهاند؛ همچنین 72.2 درصد از مردم نیز این طرحها را متناسب با هویت معنوی شهر مشهد دانسته اند.
وی نظر زائران در مورد زیباسازی شهر مشهد را اینگونه بیان کرد: 67.5 درصد زائران از رنگآمیزی جداول و 84.4 درصد از آنان از زیباسازی شهر اعلام رضایت کردهاند؛ 94 درصد این افراد نیز از نظافت خیابانها و 85.2 درصد از نظافت کوچهها رضایت داشتند.
وی درباره وضعیت پارکها، اظهار کرد: 92.3 زائران مراجعه کننده به پارکها از وضعیت نظافت و 78.5 درصد از امکانات رفاهی آنان رضایت متوسط و زیاد داشته و 87.8 درصد فضای سبز پارکها را مناسب دانستهاند.
اکبری اعلام کرد که میزان رضایت کلی زائران نوروز 1401 از خدمات شهرداری در استقبال از بهار در دامنه صفر تا صد، عدد 75.65 بوده است.
وی افزود: بهزودی نتایج تفضیلی مطالعه همراه با مقایسه آن نسبت به سالهای گذشته منتشر خواهد شد تا برای برنامهریزیهای لازم سالهای آتی مورد استفاده قرار گیرد.